20 mrt 2013

Recensie clinic Music All In

Donderdag 14 maart jl. heeft Ton een clinic gegeven bij Music All In over de Zildjian K Constantinople bekkens. De Facebook pagina Drum Clinic Diary heeft een leuke recensie geschreven.

Music All In in Noordwijk werd afgelopen donderdag vereerd met een clinic van Ton Dijkman. Ter ere van het uitbrengen van de nieuwe Constantinople lijn van Zildjian, kwam Ton namens Hoshino een sterk staaltje drumgeweld ten gehore brengen.

Ton Dijkman kennen we met name als de drummer van Marco Borsato, maar als een van de drukstbezette sessiemuzikanten van ons land is hij te horen op talloze opnames van onder meer Boris, Berget Lewis, en is hij de drummer geweest van onder meer de Idols huisband.

Nadat het publiek zelf al even van de nieuwe lijn van Zildjian mocht proeven, begon de clinic met een praatje van de Nederlandse importeur, Hoshino. Na wat achtergrondinformatie over de bekkens werden er een drietal films vertoond van Zildjian, over onder meer de geschiedenis van het bedrijf. Doordrenkt met een flinke lading Amerikaanse stroop natuurlijk, en het voelde dan ook wat verplicht aan. Na de introductie was het dan vervolgens tijd voor de clinic zelf. Ton nam plaats en stak van wal met een drumsolo.

Wie Ton al eens eerder aan het woord heeft gehoord, weet dat het een man is die zijn mening ongeglazuurd naar buiten durft te brengen. Dit is ook te merken in zijn spel. Zijn 'chops', frasering, techniek en stijl draaien nergens omheen, weten flink wat indruk los te maken (het is niet makkelijk met zijn dynamiek de fills te spelen die hij speelt), maar laten nooit los wat belangrijk is: functioneel en muzikaal spelen. Hij soleert over een sequence heen, die vervolgens overgaat in 'Binnen' van Borsato.

Na het ijs stevig gebroken te hebben, volgt er een vragenrondje. Elke vraag wordt beantwoord met een soort Amsterdamse nuchterheid en humor, wat knap is voor iemand uit Alkmaar. Hij heeft het publiek al gauw op zijn hand, en weet goed te relativeren met de vragen die gesteld worden. Hij schaamt zich er niet voor autodidact te zijn, en het wordt hem dan ook makkelijk vergeven dat hij niet altijd in woorden uit kan drukken wat hij nou eigenlijk precies doet in bepaalde delen van de nummers.

Verrassend is de brede smaak en stijl van Dijkman. Het nummer dat daarop volgt is het snoeiharde geweld van N.E.R.D., met het nummer Rockstar. Hij speelt mee met de originele track, inclusief stevige drumtrack, maar deze is nauwelijks terug te vinden onder de laag die Ton er bovenop legt. Het publiek is duidelijk verrast, maar nog duidelijker vermaakt.

Keer op keer weet Ton zonder gêne een drumshow neer te zetten die een glimlach achterlaat die je maar moeilijk weg kunt krijgen. Het is duidelijk waarom hij onbetwist 1 van de drukste drummers in Nederland is. Hij brengt gevoelige ballads, swingende Big Band-stukken, snoeiharde hiphop, en ook de bekende stukken van Marco Borsato. En natuurlijk vullen de nieuwe Constantinople zijn brede stijl feilloos aan. We kijken uit naar de volgende clinic die Music All In ons zal bieden.

Delen?